Het werken met mensen is iets wat ik al mijn gehele carrière met veel plezier doe. Begonnen in de arbeidsbemiddeling en daarna in de HR gaan werken, met veel plezier en passie. (lees meer in mijn blog over het familiebedrijf)
Het blijft mij nog steeds boeien omdat het zeker in deze bijzondere tijden best een uitdaging is. De personeelstekorten, de veeleisende werknemers, de omstandigheden en de veranderende wetgeving maakt dat er veel wordt gevraagd van de mensen op de HR-afdeling.
De ene HR-afdeling is dan ook de andere niet. Is er überhaupt een afdeling of doet de secretaresse het er een beetje bij samen met de boekhouder? Geeft de ondernemer/ het MT het wel aandacht of zien zij het meer als een noodzakelijk kwaad? Het vraagt dan ook veel overredingsvermogen van de HR-manager om HR steeds maar weer de agenda te krijgen.
Maar welk gedeelte van HR krijgt dan de aandacht? De systemen eromheen, het beleid, de procedures, het kloksysteem? De kwaliteitsregels waar het allemaal aan moet voldoen in deze tijd?
Uiteraard is dit ook wel nodig, maar wil hierbij hard pleiten voor de andere kant van HR, de H van Human.
Wees oprecht geïnteresseerd in je mensen, vraag wat zij nodig hebben, wees transparant, betrek ze bij de processen en geef ze aandacht. Investeer in ontwikkeling en opleiding en geef ze eens een compliment. Dan kunnen ze het ook van je hebben als je ze feedback geeft en bijstuurt waar nodig.
Ik besef dat dit dan weer echt iets vraagt van de leider. In hoeverre is hij of zij in staat dit met oprechte aandacht en dichtbij zichzelf te doen? Maar dat wordt een ander blog denk ik.. 😉 Ook nog eens van gedachten wisselen hoe jij dit anders zou kunnen doen binnen jouw bedrijf of afdeling? Ik zie er naar uit je te ontmoeten!